باارزش‌ترین برندهای فوتبالی ۲۰۱۸ (قسمت دوم)




۲۳ام اردیبهشت ۱۳۹۷ فوتبالی ورزشی

مهر فوتبال ـ  Brand Finance به عنوان یک شرکت مشاوره ارزیابی کسب و کار همانند هر سال در ماه پایانی فصل برترین برندهای فوتبالی اروپا را معرفی کرده است که در ۲ بخش ۱۰ باشگاه نخست این رده‌بندی را معرفی خواهیم کرد. بخش اول این مطلب را می‎توانید در اینجـــــــــــــــا بخوانید.

۵- منچسترسیتی

ارزش برند: ۱۳۳۱ میلیون دلار

قدرت برند: ۸۸٫۶/AAA

مربی: پپ گواردیولا

سال تأسیس: ۱۸۸۰

اسپانسر: هواپیمایی امارات

ارزش اسپانسر: ۵۹ میلیون دلار

اسپانسر پیراهن: نایکی

ارزش اسپانسر پیراهن: ۲۵ میلیون دلار

منچسترسیتی که در مدت هفت فصل، برای سومین مرتبه قهرمان لیگ برتر شده در خارج زمین هم فعالیت‌های زیادی دارد. ارزش برند این باشگاه با افزایش ۳۰ درصدی به ۱۳۳۱ میلیون دلار رسید و قدرت برندش هم با افزایش ۴ درصدی به ۸۸٫۶ رسیده است. سیتی با دومین فصلی که تحت مربیگری گواردیولا قرار دارد برای قوی کردن تیم هزینه‌های سنگینی در بازار نقل و انتقالات داشت و در دو پنجره نقل و انتقالات ۲۶۷ میلیون پوند خرج کرد. عملکرد باشگاه فوق‌العاده بود و با اختلاف زیاد قهرمان لیگ شد. آنها هنوز هم برای داشتن جایگاهی در بین بزرگان اروپا تلاش می‌کنند و پتانسیل تجاری و تبلیغاتی‌اش به شدت مورد توجه همگان قرار گرفته است. از وقتی باشگاه تحت اختیار گروه متحد توسعه و سرمایه‌گذاری ابوظبی قرار گرفته به افتخارات داخلی زیادی رسیده اما موفقیت در سطح اروپا هنوز از آنها دور است. درآمد تجاری ۱۹۸ میلیون پوندی باشگاه خیلی کمتر از باشگاه همسایه یعنی منچستریونایتد است اما درآمد رسانه‌ای به مبلغ ۲۰۳ میلیون پوند از اکثر رقبایش بیشتر است. اگر سیتی برای اسپانسری لوازم ورزشی قرارداد جدیدی امضا کند درآمد تبلیغاتی به شدت افزایش خواهد یافت. گروه فوتبالی سیتی با حضور در آمریکا (نیویورک)، استرالیا (ملبورن)، آمریکای جنوبی (اتلتیکو تورکه اروگوئه)، ژاپن (یوکوهاما مارینوس) و اسپانیا (خیرونا) سعی دارد تا برند جهانی برای خود بسازد. آکادمی فوتبال سیتی هم این برند را به چین و سنگاپور برد. با قهرمانی لیگ برتر هدف سیتی این است که در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ موفق باشد و این دستاورد به ساخت برند جهانی باشگاه کمک خواهد کرد.

۴- بایرن مونیخ

ارزش برند: ۱۴۰۶ میلیون دلار

قدرت برند: ۹۳٫۱/AAA+

مربی: یوپ هاینکس

سال تأسیس: ۱۹۰۰

اسپانسر: شرکت مخابراتی تله‌کام

ارزش اسپانسر: ۴۳ میلیون دلار

اسپانسر پیراهن: آدیداس

ارزش اسپانسر پیراهن: ۵۳ میلیون دلار

سود مالیاتی فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به مبلغ ۶۶ میلیون یورو باعث شد تا ارزش برند بایرن مونیخ ۱۵ درصد افزایش پیدا کند و به ۱۴۰۶ میلیون دلار برسد. این قهرمانان آلمانی که برای ششمین سال متوالی شماره یکِ بوندسلیگا شدند چه در لیگ داخلی و چه در سطح اروپا فصلی پر از موفقیت را گذراندند. بایرن همچنین به فینال جام حذفی رسید و برای ششمین مرتبه در عرض هفت‌سال در بین چهار تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت. در اولین هفته‌های این فصل کارلو آنچلوتی را از سِمت مربیگری برکنار کرد و یار قدیمی و محبوب باشگاه یعنی یوپ هاینکس را به عنوان مربی برگزید. این باشگاه اعلام کرد که برای فصل آینده مربی آینتراخت فرانکفورت یعنی نیکو کواچ به باشگاه خواهد آمد و کواچ بی‌شک تیم جدیدی از بایرن مونیخ خواهد ساخت تا همچنان در صدر فوتبال آلمان باقی بماند. بایرن نسبت به دیگر رقبای بوندسلیگایی خود مزایای زیادتری دارد از جمله هواداران خیلی بیشتر، تبلیغات تجاری برجسته و شرکت پی در پی در لیگ قهرمانان اروپا که باعث درآمدهای زیادی برای باشگاه می‌شود. درآمد تجاری بایرن از تمام باشگاه‌های جهان بالاتر است و در سال ۲۰۱۷ کل این مبلغ ۳۴۳ میلیون یورو بوده است. درآمد رسانه‌ای باشگاه ده برابر بیشتر از باشگاه‌های رقیب است و تنها دورتموند و شالکه ۰۴ می‌توانند در روز مسابقات به این مبلغ کمی نزدیک شوند. بایرن مونیخ برندی جهانی‌ست که تمام عملکردهایش مثبت است. این باشگاه در آمریکا و چین دفاتری باز کرده و حضور دیجیتالی‌اش در این دو بازار رو به افزایش است. بایرن در هر پنجاه ایالت آمریکا مخاطب دیجیتالی دارد و در چین هم از معتبرترین برندهاست. این باشگاه قصد دارد تا فعالیت‌های خود را به سمت آمریکای جنوبی بکشد؛ منطقه‌ای که در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی به بایرن فرستاد اما هنوز برنامه رسمی برای این کار ترتیب داده نشده است.

۳- بارسلونا

ارزش برند: ۱۵۱۱ میلیون دلار

قدرت برند: ۹۶٫۶/AAA+

مربی: ارنستو والورده

سال تأسیس: ۱۸۹۹

اسپانسر: شرکت خدمات اینترنتی راکوتن

ارزش اسپانسر: ۶۷ میلیون دلار

اسپانسر پیراهن: نایکی

ارزش اسپانسر پیراهن: ۱۸۹ میلیون دلار

با وجود از دست دادن نیمار و فرستادنش به پاری‌سن‌ژرمن و کم شدن تعداد تماشاگرانش در نیوکمپ رویایی، بارسلونا یک بار دیگر تبدیل به قوی‌ترین برند فوتبالی جهان شده است. ارزش برند بارسا که بخاطر رکورد معاملات با کمپانی نایکی برای محصولات ورزشی و راکوتن برای پیراهن ورزشی تقویت شد افزایش ۷ درصدی داشت و به مبلغ ۱۵۱۱ میلیون دلار رسیده است. در همین زمان هم شرکت در بازی‌های لیگ‌شان در هر بازی بیشتر از ۱۲۰۰۰ نفر کم شده است. قدرت برند بارسا از ۹۵٫۴ به ۹۶٫۶ رسید و باشگاه را در این مورد بالاتر از باشگاه رقیب یعنی رئال مادرید قرار داد. این افزایش بخاطر لیگ داخلی موفقیت‌آمیز، رشد سالم درآمد در تمام زمینه‌ها و گسترش رد پای جهانی بدست آمد. باشگاه برای بیشتر دیده شدن در سطح جهانی آمریکا، ژاپن و چین را هدف قرار داده چون این مناطق پتانسیل بالایی دارند. موفقیت بارسا در اسپانیا تقریبا باعث شد تا ناامیدی حذف از رقابت‌های لیگ قهرمانان جبران شود. بارسا با هدایت مربی جدیدش ارنستو والوردو بدون باخت به قهرمانی لالیگا رسید و پیش از آن هم قهرمان کوپا دل‌ری شد. لیونل مسی در قلب موفقیت‌های بارسا باقی ماند اما او هم مانند کریستیانو رونالدو به آخرهای دوران فوتبالی‌اش نزدیک می‌شود. مسی قهرمان برند تجاری بارسا است.

۲- رئال مادرید

ارزش برند: ۱۵۷۳ میلیون دلار

قدرت برند: ۹۶٫۲/AAA+

مربی: زین‌الدین زیدان

سال تأسیس: ۱۹۰۲

اسپانسر: هواپیمایی امارات

ارزش اسپانسر: ۸۵٫۵

اسپانسر پیراهن: آدیداس

ارزش اسپانسر پیراهن: ۱۷۱ میلیون دلار

اگرچه رئال مادرید جایگاهش به عنوان قدرتمندترین برند جهانی را از دست داد ولی به درخشش در سطح اروپا ادامه می‌دهد و اگر امسال هم به قهرمانی اروپا که به شدت به آن نزدیک است برسد به رکورد سه قهرمانی متوالی در اروپا خواهد رسید. ارزش برند رئال مادرید با افزایش ۱۱ درصدی به ۱۵۷۳ میلیون دلار رسید اما قدرت برندش تغییری نکرد. جایگاه نام تجاری رئال مادرید به واسطه استراتژی قدرتمندش در شبکه‌های اجتماعی حسابی محکم است و بالای ۲۰۰ میلیون مخاطب دارد. این باشگاه به فعالیت‌هایش برای حضور در کشورهای دیگر ادامه می‌دهد. این باشگاه که گفته می‌شود در سراسر جهان ۶۰۰ میلیون هوادار دارد به زودی دفتری در پکن باز می‌کند تا روح تازه‌ای به بازارش ببخشد و رقم دنبال‌کنندگانش در چین به بیش از صد میلیون نفر برسد. درآمدهای تبلیغاتی و رسانه‌ای باشگاه به ۶۷۵ میلیون یورو می‌رسد. رئال از عملکردهای خوبش در رقابت‌های اروپایی خیلی سود برد. در اسپانیا در حد و اندازه‌های خودش حاضر نشد و از بارسلونا عقب ماند. اما رئال مادرید یک بار دیگر ثابت کرد که در رقابت‌های بزرگ حرف اول را می‌زند و با مغلوب کردن بزرگانی چون پاری‌سن‌ژرمن، یوونتوس و بایرن مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا در کیف رسید.

۱- منچستریونایتد

ارزش برند: ۱۸۹۵ میلیون دلار

قدرت برند: ۹۴٫۶/AAA+

مربی: ژوزه مورینیو

سال تأسیس: ۱۸۷۸

اسپانسر: خودروسازی شورولت

ارزش اسپانسر: ۷۴ میلیون دلار

اسپانسر پیراهن: آدیداس

ارزش اسپانسر پیراهن: ۱۰۵ میلیون دلار

منچستریونایتد همچنان باارزش‌ترین برند فوتبال در جهان است. ارزش این برند با ۹ درصد افزایش به ۱۸۹۵ میلیون دلار رسید که بخشی از این ارزش بخاطر موفقیت‌هایش در بازی‌ها بدست آمده اما قسمت اعظم آن بخاطر درآمدهای ثابتش در خیلی از زمینه‌هاست. درآمد ترکیبی یونایتد در فوتبال انگلیس بی‌نظیر است. درآمد تجاری‌اش ۳۰۰ میلیون پوند است و درآمد روز بازی‌هایش به بیش از ۱۰۰ میلیون پوند می‌رسد. در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ منچستریونایتد به لیگ قهرمانان اروپا برگشت که عامل مهمی در جذب اسپانسر و مطرح شدن در سطح جهانی‌ست. بعد از اینکه در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و با مربیگری ژوزه مورینیو دو جام بردند در بین سه تیم برتر لیگ قرار گرفتند و به فینال جام اتحادیه رسیدند. منچستریونایتد هنوز هم محبوب‌ترین باشگاه در انگلیس است و برای هر بازی خانگی ۷۵ هزار نفر تماشاگر به ورزشگاه اولدترافورد می‌آیند. صحبت‌هایی در مورد افزایش ظرفیت باشگاه و رساندنش به بالای ۸۰ هزار نفر شنیده می‌شود اما هنوز تصمیم قطعی برای این کار گرفته نشده است. این باشگاه در خارج از بریتانیا بیش از ۶۵۰ میلیون هوادار دارد و از باشگاه‌های پرطرفدار در آسیاست. شهرت یونایتد با رفتن به تورهای چین (که باور دارند در این کشور بیش از ۱۰۰ میلیون هوادار داشته باشند) و آمریکا افزایش پیدا کرده است.


مطالب پیشنهادی